Dzisiaj jest: 29 Marzec 2024    |    Imieniny obchodzą: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy

 

 Nasze serwisy: rzeszowska24.pl | Zdrowie Sport Turystyka |

Uwaga
  • Portal kultura.rzeszowska24.pl używa plików cookies. Korzystając z naszego portalu wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania naszego serwisu.

    Zobacz Politykę Cookies


Czytaj więcej na: www.rzeszowska24.pl

Czytaj więcej na: zdrowie.rzeszowska24.pl
marzec 2024
N P W Ś C Pt S
25 26 27 28 29 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Polecamy

 

jt przewodnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

snFZ3Tn

 

 

Najnowsze wydarzenia

Brak wydarzeń

Kto jest Online

Naszą witrynę przegląda teraz 19 gości 

Galeria zdjęć

Ach! Plakat filmowy w Polsce Drukuj Email
Źródło/Autor: Administrator   
wtorek, 25 czerwiec 2013 08:00

Film poster in poland PLKsiążka przedstawia zarys dziejów plakatu filmowego w Polsce. Ilustracją opowieści Doroty Folgi-Januszewskiej o dziejach tej intrygującej dziedziny artystycznej jest ponad 530 wybitnych polskich plakatów filmowych, często inspirowanych malarstwem, grafiką i sztuką filmową. Od teatrów świetlnych i „żywych obrazów”, przez awangardę i teorie psychoanalityczne okresu międzywojennego, czas wojny i socrealizmu, po narodziny polskiej szkoły plakatu i współczesność – oglądamy, jak świat filmu, świat rzeczywisty i wyobraźnia projektantów  znajdują swoje odbicie w plakacie filmowym. Koncepcja artystyczna i projekt graficzny albumu Lech Majewski i Justyna Czerniakowska.

Fragnent:

Muzeum Plakatu w Wilanowie otrzymało w 2002 roku niezwykły dar – zespół afiszy pochodzących z wyposażenia dawnego kina. Duże, często nadwerężone przez czas i historię papiery ujawniają warsztat wczesnego filmowego plakatu. Możemy zajrzeć do kuchni reklamy filmowej.

 

Już około 1915 roku wraz z filmami sprowadzano od producentów – „półplakaty”, lito-offsetowe reprodukcje niezamkniętych kompozycji, przypominające realistyczne lub ekspresjonistyczne obrazy, na których miejscowe kina dodrukowywały podpisy. Nierzadko bywały one dziełem scenografów filmowych, jak w wypadku cieszącego się w Polsce popularnością pierwszego filmu – horroru Golem. Jak się narodził (wyświetlany jako Golem z Pragi, reż. Carl Boese, Paul Wegener). Film ten, odebrany jako antysemicki (Wegener był później reżyserem propagandy hitlerowskiej), na skutek protestu środowisk żydowskich został ostatecznie zdjęty z ekranu, w wyniku czego zobaczyło go niewielu widzów. Zachowany w zbiorach Muzeum Plakatu niewypełniony, a jedynie podpisany ołówkiem na odwrocie, plakat nieznanego autorstwa jest ciekawym śladem losów podobnych realizacji.

 

Plakaty zamawiane do kin i plakaty filmowe były projektowane w taki sposób, aby mogły służyć w różnych miejscach i w różnych okolicznościach. Typową formą filmowego plakatu były tzw. ramówki, czyli plakaty „puste”, wykonywane nie do filmów, lecz dla kin – wizualne wizytówki coraz bardziej popularnych miejsc rozrywki. Doklejano do nich, na pozostawionych pustych płaszczyznach, informacje lub dodatkowe fotosy.

 

Niektóre plakaty wędrowały z filmami od kina do kina, często z kraju do kraju, a ich powierzchnia stawała się coraz grubsza od kolejnych warstw papieru. Tak było między innymi z reklamą znanego niemieckiego filmu muzycznego w reżyserii Richarda Oswalda, do którego obowiązywała firmowa promocja. W polskich kinach doklejano z boku lub na dole niewielkie typograficzno-informacyjne afisze z tłumaczeniem i spolszczeniem nazwisk aktorów, postaci, informacją o twórcach i realizatorach. Niekiedy w tłumaczeniu zmieniano nawet tytuł filmu. Proponowane przez agencje reklamowe kompozycje miały charakter prymitywny i adresowane były do mało wyrafinowanego widza, licencja filmowa nie pozwalała jednak polskim twórcom na odrębną interpretację.

 

Dodaj komentarz


Reklama

Reklama
pornbox.cc